Thursday, 10 November 2011

Daging Raya Korban- Apa yg aku buat...?

Alhamdulillah, sempat jugak aku sambut raya korban tahun ni..hehe...Macam biasa, daging korban yang disedekahkan memang banyak macam tahun2 lepas gak....Sampai mak aku pon x tau nak buat apa dengan daging tuh...xkan nak buang pulak kan, dosa tuh...kalau orang kat Somalia 2 tengok menangis depa...hehe...Nak tau aku buat apa dengan daging korban tu..? haaa...ni aku nak share dengan hangpa suma...baca2 n selamat beramal....!

Resipi Bebola Daging..-sedap giler tahap gaban-

1. pilih daging yang xdak lemak ye kengkawan...
2. pastu potong2 daging 2 jadi dadu yek, baru senang nak hancurkan...
3. cuci daging 2 dengan tepung gandum untuk hilangkan bau hanyir daging tu..sambil2 basuh tu selawat ke, bismillah ke...mana2 ja la...
4. lepas cuci smpai hilang bau n darah, hancurkan daging 2. Suka hati la nak pakai blender ke, nak cincang macam pembunuh bersiri cincang mangsanya ke, nak tumbuk guna lesung batu ke...suka hati la asalkan hancur daging 2....
5. lepas hancur daging 2, gaul dengan tepung ubi @ tepung jagung sampai bole korang boleh gelintir daging 2 jadi bebola api...hehe..jangan lupa tambah sikit garam n gula yek...kalau aku, aku tambah lada sulah sikit..baru terangkat beb....
6. sambil2 korang membolakan daging 2, didihkan la air dalam periuk....buat 2 kerja dalam 1 masa, baru nampak pro...
7. bila air 2 dah mendidih, campak je la bebola daging 2..tunggu sampai bebola 2 timbul atas permukaan air baru angkat ye...
8. pas 2 boleh la korang goreng bebola 2...dah siap..
ni la bebola daging yang aku buat...sebelum makan sempat lagi aku snap gambar ni..yang cair kat atas 2 aku letak sos lada hitam yang macam dalam beger McD 2..fuh, sedap...
so, takkan tengok je kot...try r sendiri....nyum nyum..so yummy.. 

No comments:

Post a Comment