Nasab
keturunan merupakan sesuatu yang amat penting dalam Islam. Hal ini terbukti
dalam sejarah Islam di mana ketika Rasulullah s.a.w telah mengambil seorang
anak angkat yang bernama Zaid bin Haritsah. Anak tersebut dinasabkan oleh
orang-orang ketika itu kepada Nabi dan kemudian Allah menurunkan ayat Al-Quran
surah al-Ahzab ayat 4 hingga 5 yang menegur perbuatan menasabkan anak angkat
tersebut kepada Nabi yang berbunyi:
Maksudnya:
“Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi
seseorang dua buah hati dalam rongganya; dan Dia tidak menjadikan
isteri-isterimu yang kamu zhihar[1]
itu sebagai ibumu, dan Dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak
kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataan dimulutmu sahaja. Dan
Allah mengatakan yang sebenarnya. Dan Dia menunjukkan jalan yang benar.
Panggillah mereka (anak-anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapak-bapak
mereka, itulah yang lebih adil pada sisi Allah, dan jika kamu tidak mengetahui
bapak-bapak mereka maka (panggillah) mereka sebagai saudara-saudaramu seagama
dan maula-maulamu[2].
Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu khilaf kepadanya, tetapi (yang
ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Alllah maha pengampun
lagi maha penyayang”.
Ayat di atas menjelaskan bahawa anak
angkat tidak boleh menjadi anak kandung dan anak angkat itu tetap dinasabkan
kepada ayah kandungnya, bukannya ayah angkatnya walaupun anak itu diangkat
sejak dari bayi kerana anak angkat itu bukanlah datang daripada keturunan
keluarga angkat tersebut. Dalam satu hadis Nabi ada mengatakan “ Barangsiapa yang menisbahkan dirinya kepada
selain ayah kandungnya padahal ia mengetahui bahawa itu bukanlah ayah
kandungnya, maka haram baginya bau syurga[3].”
Hadis ini menjelaskan tidak boleh seseorang menasabkan dirinya kepada orang
lain selain ayah kandungnya apabila dia mengetahui orang itu bukanlah ayah
kandungnya dan hukumnya adalah haram. Nasab merupakan suatu nikmat yang besar
kepada manusia yang diturunkan Allah sepertimana yang telah diterangkan dalam
surah al-Furqan ayat 54 yang berbunyi:
Maksudnya:
“dan Dia pula yang menciptakan manusia
dari air, lalu Dia jadikan manusia itu (punya) keturunan mushaharah ( hubungan
kekeluargaan yang berasal dari perkahwinan) dan adalah tuhanmu yang maha
kuasa”.
Ayat diatas menerangkan bahawa nasab
adalah suatu nikmat kurniaan Allah dan nasab juga merupakan salah satu dari
lima maqasid al-syariah[4]. Maqasid
merupakan matlamat yang ingin dicapai oleh syariat demi kepentingan umat
manusia. Terdapat lima maqasid al-syariah yang berhubung dengan manusia
(dhururiyat al-khamsah) iaitu yang pertama untuk memelihara agama, kedua
memelihara nyawa, ketiga memelihara keturunan, keempat memelihara akal dan yang
terakhir memelihara harta. Kelima-lima tersebut merupakan prinsip asas Islam.
Memelihara nasab keturunan merupakan salah satu daripada prinsip asas tersebut
dan hal ini membuktikan bahawa pentingnya untuk menjaga kesucian nasab
keturunan di dalam Islam. Beberapa perkara telah digariskan dalam menjaga
keturunan menurut maqasid al-syariah. Bagi memelihara keturunan, hukuman hudud
akan dikenakan ke atas penzina dan orang yang menuduh zina atau qazaf. Hal ini
kerana, persetubuhan yang dilakukan sebelum pernikahan akan membenihkan janin
dan jika yang melakukan persetubuhan itu adalah perempuan yang telah berkahwin
dengan lelaki yang bukan suaminya, maka dikhuatiri akan timbulnya kekeliruan
nasab keturunan bayi tersebut dan ianya akan membawa kepada akibat yang buruk
pada masa hadapan.
Selain itu, hukum iddah kepada
perempuan yang bercerai memainkan peranan dalam mengelak berlakunya kekeliruan
nasab anak. Iddah ialah tempoh menunggu bagi perempuan yang telah diceraikan
dan sepanjang tempoh ini, mereka tidak boleh berkahwin dengan lelaki yang lain.
Bagi perempuan yang diceraikan, tempoh iddah ialah 3 kali suci, bagi perempuan
yang mengandung, tempoh iddahnya adalah sehingga bayi itu dilahirkan dan bagi
perempuan yang bercerai mati, tempoh iddahnya ialah 4 bulan 10 hari manakala
bagi perempuan yang diceraikan tetapi belum disetubuhi, tiada tempoh iddah
baginya. Selain itu, terdapat juga hukum yang menyenaraikan perempuan-perempuan
yang haram dikahwini bagi tujuan menjaga nasab keturunan. Terdapat dua kumpulan
wanita yang tidak boleh dikahwini oleh lelaki bagi tujuan menjaga nasab iaitu
haram mu’abbad dan haram mu’aqqat. Kumpulan haram mu’abbad ialah mereka yang
mempunyai hubungan nasab, mereeka yang mempunyai hubungan susuan dan mereka
yang mempunyai hubungan persemendaan iaitu seperti ibu mertua, anak tiri, ibu
tiri, menantu dan adik atau kakak iparnya. Disamping itu, Islam juga
mengharamkan pengklonan manusia dan menasabkan anak luar nikah kepada diri
sendiri.
Tambahan lagi, nasab keturunan juga perlu
dijaga demi menjaga maruah atau aib kepada keluarga mahupun anak itu sendiri.
Hal ini kerana, anak yang tidak diketahui nasabnya atau yang dilahirkan diluar
tali pernikahan seringkali sukar untuk diterima oleh masyarakat dan sering
dipandang hina. Walaupun status mereka adalah anak luar nikah dan tidak
diketahui nasabnya, namun ia bukanlah kesalahan mereka untuk dilahirkan
sebegitu. S.S. Dato’ Abdul Kadir Talib, Mufti Wilayah, telah menyebut tentang
satu persepsi dalam anggota masyarakat berkaitan dengan anak yang tidak sah
tarafnya iaitu apabila perempuan dan lelaki berzina sehingga perempuan tersebut
hamil, jika pasangan itu berkahwin sebelum masa janin yang dikandung itu
dimasukkan rohnya (sebelum janin sempurna empat bulan) maka janin itu harus
dibinkan atau dibintikan kepada suami ibunya, iaitu bapanya yang tidak sah
taraf dan anak tersebut dianggap sebagai anak sah taraf. Tetapi, jika pasangan
itu berkahwin selepas janin itu ditiupkan rohnya maka anak itu tidak harus
dibinkan atau dibintikan kepada bapa kandung yang menjadi suami ibunya. Namun,
dari sudut Islam, anak itu masih dianggap sebagai anak tidak sah taraf kerana
pembenihan janin itu telah berlaku sebelum pasangan tersebut menikah[5].
Islam telah menggariskan beberapa
panduan dalam mencari calon isteri kepada lelaki. Nabi s.a.w telah berpesan
bahawa kahwinilah wanita itu kerana hartanya, kerana kecantikannya, kerana keturunannya
dan kerana agamanya, dan jika memilih wanita itu kerana agamanya maka
seejahteralah hidup. Faktor keturunan menjadi salah satu sebab dalam memilih
wanita tersebut sebagai isteri. Jika anak tersebut hasil daripada zina dan
tidak tahu asal keturunannya, maka hal ini akan mendatangkan aib dan
mencalarkan maruahnya di samping menimbulkan masalah dalam hal perkahwinannya
di masa hadapan.
[1] Zihar ialah perkataan suami kepada
isterinya, “Punggungmu haram bagiku seperti punggung ibuku,” atau perkataan
lain yang sama maksudnya. Menjadi adat kebiasaan orang Arab Jahilliah bahawa
apabila dia berkata demikian kepada isterinya maka isterinya itu haram baginya
untuk selamanya. Namun yang haram bagi selama-lamanya itu telah dihapuskan
selepas kedatangan Islam yang mana isterinya adalah halal semula baginya
setelah membayar kafarat (denda).
[2] Maula-maula adalah hamba yang sudah
dimerdekakan atau seseorang yang telah dijadikan anak angkat.
[3] Imam Muslim, Shahih Muslim, (Beirut:
Dar Al-Fikr,t.th), hlm 52.
[4] Al-Syathibi,
al-Muwafaqat fi Ushul al-Syari‟ah, (Beirut: Dar al-Kutub al-Islamiyah,
t.t), juz.II, h.12-23.
[5]
Wawancara telefon dengan S.S.
Dato’ Abdul Kadir Talib, Mufti Wilayah, 1993, 23 hb Jan 1993.
T.kasih... ianya sgt jelas dan membantu
ReplyDelete