Pertukaran
matawang yang biasa dijalankan di Malaysia ialah kontrak jualbeli matawang atau
Bai’ al-sarf yang bermaksud jualbeli matawang dengan matawang sama ada sama
jenis atau berlainan jenis. Abdurrahman al-Maliki mendefinisikan al-sarf
sebagai pertukaran harta dengan harta dalam bentuk emas atau perak sama ada
pertukaran dibuat antara jenis dan kuantiti yang sama atau antara jenis yang
berbeza dengan kuantiti yang sama ataupun kuantiti berbeza. Jumhur fuqaha’
mendefinisikan bai’ al-sarf sebagai akad jualbeli matawang sama ada matawang
itu emas atau perak atau bahan yang lain yang diiktiraf sebagai wang yakni wang
kertas yang digunakan pada masa kini. Kuwait Financial House telah mengeluarkan
fatwa bahawa wang kertas yang dipakai pada masa kini adalah menepati wang
sebenar sepertimana kedudukan matawang-matawang naqd emas dan perak dan
matawang-matawang lain. Antara jenis matawang yang wujud ialah matawang Riyal
Saudi, Ringgit Malaysia, Dollar Amerika, Rupiah Indonesia dan lain-lain.
Mengikut fiqh kontemporari, jual
beli matawang dalam bahasa arab disebut dengan istilah tijarah an-naqd atau
al-ittijaar bi al-‘umlat yang mana kitab-kitab fiqah menyebutnya sebagai
al-sarf iaitu pertukaran matawang atau currency exchange. Pertukaran matawang
ini dilakukan di premis-premis pengurup wang yang berlesen atau bank-bank yang diiktiraf yang
mana menawarkan perkhidmatan tukaran matawang asing. Pertukaran matawang jenis
ini adalah berbeza dengan transaksi pertukaran matawang spot yang dilakukan
melalui sistem atas talian atau lebih dikenali sebagai Forex Spot yang sudah
jelas telah diharamkan dalam Islam kerana mengandungi unsur gharar dan riba.
Jualbeli tukaran matawang asing yang
dijalankan kini adalah satu pasaran antara pihak bank yang terbentuk dalam
sekitar tahun 1971 apabila perdagangan global dipindahkan daripada kadar
pertukaran tetap ke satu kadar yang boleh mengambang-ambang atau ‘floating
exchange rates’. Ia adalah suatu set urusniaga di kalangan ejen-ejen pasaran
tukaran matawang asing yang melibatkan pertukaran yang ditentukan oleh sejumlah
wang dalam satu unit matawang dari mana-mana negara khas untuk matawng dari
negara berbeza pada kadar yang disetujui pada tarikh yang ditentukan secara terperinci.
Semasa pertukaran, kadar tukaran satu matawang untuk matawang lain adalah
ditentukan dengan hanya penawaran dan permintaan dan ia adalah atas persetujuan
kedua-dua belah pihak. Antara pihak-pihak yang terlibat dalam jualbeli tukaran
matawang asing ialah bank-bank perdagangan, bank-bank pusat, pengurup wang
berlesen, tabung pelaburan dan broker.
Hukum jual beli matawang dalam Islam
adalah mubah atau harus dimana para fuqaha’ telah mengharuskan jualbeli
matawang berasaskan beberapa hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh
Ubadah b. Al-Samit yang bermaksud, “Jualbeli emas dengan emas dan perak dengan
perak kedua-duanya sama, tawar terima dalam majlis, jika berbeza jenis
jualbelilah mengikut kehendak kamu dengan syarat tawar dan terima dalam majlis.”
Hadis ini menunjukkan Rasulullah s.a.w memperakukan jualbeli emas dan perak
serta matawang daripada keduanya dengan syarat jualbeli itu mesti memenuhi
syarat-syarat yang ditetapkan kerana emas dan perak serta matawang dalah
termasuk dalam bahan ribawi.
Terdapat
beberapa syarat dalam menjadikan jualbeli matawang diharuskan seperti mana yang
telah disentuh dalam bahagian elemen-elemen al-sarf iaitu yang pertama ialah
perlulah ada persamaan dari segi kuantiti atau nilainya mestilah sama contohnya
Ringgit Malaysia ditukar dengan Ringgit Malaysia. Namun jika jualbeli itu
berlaku antara matawang yang berlainan jenis contohnya jualbeli matawang
Ringgit Malaysia dengan Dolar Singapura, maka ia boleh berlebih kurang kerana
jenisnya berlainan. Syarat yang kedua yang menjadikan pertukaran matawang
menjadi harus ialah perlulah ada proses serah dan terima dilakukan semasa
majlis akad iaitu dibuat secara tunai, bukannya berhutang dan bersifat
bertangguh. Jualbeli matawang melalui pengurup wang atau bank ke bank adalah bersifat
segera iaitu penerimaan dan penyerahan matawang yang ingin dijualbeli dilakukan
dalam satu majlis akad tanpa bertangguh dan hal ini membuatkan jualbeli
matawang melalui pengurup wang dan bank-bank diharuskan syarak. Syarat ketiga
dalam menjadikan jualbeli matawang mnjadi transaksi yang diharuskan syarak
ialah tiada syarat kiyar yang dimasukkan dalam akad jualbeli kerana jika
terdapat syarat khiyar maka akad itu menjadi fasid. Akhir sekali, penangguhan
penyerahan salah satu matawang atau kedua-duanya sekali tidak boleh disyaratkan
kerana ia akan menjadikan jualbeli itu menjadi fasid.
Kesimpulannya,
jualbeli matawang asing adalah dibolehkan dan harus selama mana ia memenuhi
syarat-syarat yang telah digariskan syarak. Jika ia tidak memenuhi syarat-syarat
tersebut, hukumnya adalah haram sepertimana yang telah difatwakan mengenai
sistem Foreign Exchange (Forex) spot kerana ia menimbulkan banyak keraguan atau
gharar di kalangan umat Islam.
assalamualaikum,
ReplyDeleteboleh saya tahu dari mana sumber rujukan? saya nak mengkaji lebih mendalam
assalam ..boleh saya tau rujukan
ReplyDelete