Mat Lepak seorang
mahasiswa UKM yang telah berkahwin. Beliau biasanya pulang ke rumah pada hujung
minggu atau pada cuti-cuti semester yang panjang. Pada suatu minggu,
pensyarahnya En. Jasri telah membatalkan kuliah dan tutorial pada minggu itu kerana
menghadiri satu kursus wajib universiti dan Mat Lepak ingin pulang awal ke
rumahnya pada minggu itu. Sekembalinya ke rumah, beliau dapati ada sepasang
kasut terletak di tangga rumahnya. Beliau mengesyaki sesuatu lalu membuka pintu
rumah perlahan-lahan dan menuju ke bilik tidurnya. Tiba-tiba beliau terserempak
dengan seorang lelaki yang sedang tidur dengan isterinya di atas katil. Ketika
itu jam menunjukkan pukul 12 malam,1 Januari 2000.
Apakah yang patut
dilakukan oleh Mat Lepak untuk mensabitkan kes zina isterinya? Selesaikan kes
ini berdasarkan nas Al Quran dan Hadis.
Contoh Jawapan:
Hak-hak
yang boleh disabitkan dengan sumpah dan hak-hak yang tidak boleh disabitkan
dengan sumpah.
Fuqaha’ sepakat
berpendapat bahawa tidak diharuskan bersumpah dalam perkara-perkara berkaitan
dengan pensabitan hak Allah semata-mata sama ada kesalahan hudud atau ibadah
melainkan jika ia melibatkan hak manusia kerana hudud tertolak apabila ada
kesamaran bukti. Namun fuqaha’ berpendapat diharuskan bersumpah dalam
perkara-perkara berkaitan harta dan seumpamanya. Pihak yang didakwa diberi hak
bersumpah untuk memperakukan dakwaannya atau menafikannya. Fuqaha’ juga
bersependapat bahaw diharuskan bersumpah dalam perkara jenayah melibatkan
kesalahan qisas, termasuk sebahagian perkara yang berkaitan dengan
kekeluargaan.
Tuduhan zina antara
suami isteri lebih kepada mencabuli keselamatan dan kesejahteraan rumah tangga
yang lebih bersifat hak peribadi manusia daripada hak Allah kerana penglibatan
tuduhan itu berlaku dalam keluarga dan tidak melibatkan masyarakat awam.
Sumpah
Lian suami dan isteri
Dalam situasi Mat
Lepak, beliau boleh melakukan lian dalam mensabitkan kesalahan jenayah zina ke
atas isterinya. Lian menurut bahasa beerti kutukan. Menurut istilah pula lian
bermaksud persumpahan suami bagi mensabitkan pertuduhan zina terhadap isterinya
manakala isterinya pula bersumpah untuk menafikan tuduhan tersebut. Terdapat 2
jenis lian iaitu lian suami dan lian isteri. Lian suami ialah suami menuduh
isteri berzina tanpa mengemukakan 4 orang saksi. Secaranya umumnya, jika tidak
dibuktikan dengan 4 orang saksi orang yang menuduh boleh disabitkan dengan Qazaf atau tuduhan zina dengan hukuman 80
kali sebatan seperti yang dinyatakan dalam surah an-Nur: 4 yang menyatakan
bahawa tuduhan zina yang dibuat terhadap wanita-wanita baik tanpa kemukakan 4
orang saksi boleh dikenakan sebat 80 kali dan kesaksian mereka tidak akan
diterima selama-lamanya.
Namun begitu, dalam kes
tuduhan zina suami terhadap isterinya, 4 orang saksi digantikan dengan sumpah si
suami di hadapan hakim di atas mimbar masjid dihadapan orang ramai
sekurang-kurangnya 4 orang. Merujuk kepada surah an-Nur ayat 6-9 menyatakan
sekiranya suami menuduh isterinya berzina tanpa mendatangkan 4 orang saksi,
maka suami perlu bersumpah laknat dan isteri juga disuruh bersumpah laknat jika
ingin menafikan tuduhan zina tersebut. Ayat ini dijadikan dalil berkaitan hukum
sumpah laknat yang hanya boleh digunakan bagi mereka yang mempunyai hubungan
suami isteri dan tidak boleh digunakan oleh oarang yang tiada kaitan tersebut.
Hal ini kerana lelaki yang bukan suami wanita itu tidak ada apa-apa kepentingan
antara mereka berdua yang perlu dijaga sama ada dari segi maruah atau keturunan
zuriat. Berbeza dengan seorang suami, dia akan mendapat malu jika isterinya
berzina bahkan akan menjejaskan hubungan mereka sebagai suami isteri dan
mencemarkan keturunan.
Mat Lepak perlu membuat
sumpah laknat dalam menyabitkan kes zina terhadap isterinya. Jika isterinya
mengandung dan Mat Lepak tidak mengaku bahawa kandungan itu anaknya, maka
beliau perlu menambah lagi sumpahnya dengan mengatakan ‘..dan anak yang di
dalam kandungannya itu adalah anak zina, bukan anak daripada saya.’ Contoh
sumpah penuh yang perlu disebut oleh Mat Lepak ialah ‘ Saya bersaksi dengan
nama Allah bahawa sesungguhnya isteri saya (nama penuh isteri) telah berzina
dengan lelaki bernama (nama penuh lelaki itu)’, jika isterinya mengandung
ditambah lagi sumpahnya ‘....anak yang dikandungkannya ketika ini adalah anak
zina ,bukannya anak saya. Dengan nama Allah saya mengaku bahawa segala tuduhan
saya ini adalah benar belaka.’ Ucapan sumpah itu mesti diulang sebanyak 4 kali
sebagai ganti 4 orang saksi untuk melepaskan diri daripada kesalahan Qazaf.
Kali kelima ditambah dengan sumpahnya bahawa dia akan dilaknat Allah s.w.t jika
dia berdusta dengan tuduhannya itu. Dengan sumpah yang dibuat oleh Mat Lepak,
jenayah zina akan sabit ke atas isterinya kecuali jika isterinya juga sanggup
bersumpah menegaskan bahawa dia tidak melakukan zina. Apabila kedua-duanya
mengangkat sumpah, maka hukuman qazaf tidak akan dikenakan terhadap Mat Lepak
dan isterinya terlepas dari hukuman hudud zina. Dengan itu, tertalaklah
isterinya buat selama-lamanya.
No comments:
Post a Comment